Úvodní stránka » O proteinové dietě

O proteinové dietě

Proteinová dieta, které se v poslední době říká častěji ketodieta, ketonová dieta, ale i tradičněji bílkovinná dieta, je již několik desítek let známý způsob redukce nadváhy a obezity, který poprvé začal aplikovat americký profesor G.L. Blackburn.

Snižování hmotnosti při proteinové dietě, nebo chcete-li ketodietě, zajišťuje stav zvaný ketóza, který umožňuje tělu cíleně spalovat uložené tuky. Na rozdíl od jiných způsobů hubnutí je při proteinové dietě zajištěna ochrana svalové hmoty, dietní plán je rozdělený do několika fází, které jsou pro udržení ideální hmotnosti velmi důležité. Pojďme se ale nejdříve trochu blíž podívat, jak to v našem těle funguje a které látky pro zdravý aktivní život můžeme využívat.

Existují 3 druhy živin, které naše tělo ke svému správnému fungování běžně potřebuje - bílkoviny, tuky a sacharidy.

Co dělat, když chceme zhubnout?

Víte, co se ale stane, když energie přijímáme mnohem víc, než jsme schopni využít, nebo uskladnit jako glykogen? Když jíme mnohem víc, než potřebujeme? Je to jednoduché. Tělo si tuto přebytečnou energii ukládá ve formě tuku na tzv. horší časy . Proto ty nevzhledné pneumatiky kolem pasu. A proto i vyšší riziko nejrůznějších onemocnění.

Proteinová dieta KetoDiet pomůže vytvořit vašemu tělu správné podmínky, aby své uložené nadbytečné tuky mohlo samo přirozeně zredukovat a vy se tak zbavili nadváhy.

Už jsme zmiňovali stav, kterému se říká ketóza, nyní si detailně vysvětlíme, jak vzniká a v čem vám při hubnutí pomůže.

Ketóza je stav, při kterém se bude vaše tělo „živit“ téměř výhradně svým vlastním uloženým tukem. Dochází k ní v případě, že omezíte ve svém jídelníčku příjem všech sacharidů (jednoduchých i komplexních) na minimum. Obvykle se uvádí hodnota pod 50 g sacharidů / den, ale lidé jsou různí, proto tohle číslo nemusí být přesné.

Ketóza v těle nastává v okamžiku (2-3 dny od zahájení diety), kdy jsme již vyčerpali veškeré zásoby glykogenu a organismus si jako náhradní zdroj energie zvolil tuky.

Zjednodušeně můžeme říct, že si díky ketóze vaše tělo ke svému fungování našlo náhradní palivo.

A teď chvilka chemie

Tuky se v játrech rozkládají na glycerol a mastné kyseliny. Mastné kyseliny se dále rozkládají v procesu zvaném ketogeneze a vznikají látky, kterým se říká ketony. A právě ketony se stávají novým zdrojem energie pro svaly a mozek.

Jak zjistíte, že jste v ketóze?

Ketony se vyplavují do krve a moči a v nich je tedy možné je zjistit. Stačí si zajít do lékárny a zakoupit diagnostické proužky pro analýzu moči. Ketony mají take jednu velkou výhodu – mají schopnost tlumit pocit hladu, což je v průběhu dietního režimu více než příjemné.

Budete mít energie na rozdávání

Velmi pozitivní na celém procesu je i fakt, že na rozdíl od sacharidů nesou tuky dvojnásobné množství energie, jsou tedy více kalorické. To znamená, že spálením 1 g tuku získá naše tělo 36 kJ na rozdíl od 17 kJ , které by získalo spálením 1g sacharidů.

Snižují se i zdravotní rizika

Dalším efektem nízkosacharidového jídelníčku je i snížení hladiny cukru v krvi a velmi často i cholesterolu. U osob v ketóze se obvykle snižuje hladina LDL cholesterolu (toho „špatného“) a zvyšuje se hladina HDL cholesterolu (toho, který potřebujete pro život). Snižuje se i riziko diabetu 2.

Novinky

Spuštění nových WWW stránek

12.9.2016

Na stránce www.dietaneta.cz

archiv